23948sdkhjf

Eksplosion i onlinesalg sikrer Ikea fremgang i modgangstid

Med en omsætning på 4,8 mia. kr. og et resultat efter skat på 349 mio., har Ikea Danmark trods de virusinficerede omstændigheder formået at skabe vækst på både top- og bundlinje i det netop overståede regnskabsår.

Det oplyser saml-selv-kæmpen i en pressemeddelelse, hvor årets resultat betegnes som tilfredsstillende.

Mens toplinjen i det forgangne år voksede 3,3 pct., og bundlinjen blev 33 mio. større svarende til en vækst på omkring 10 pct., er onlinesalget ikke overraskende vokset med hele 57 pct. Ikea peger selv på, at det blandt andet skyldes beslutningen om i marts at lukke de danske varehuse.

Ikea har ikke gjort brug af statens økonomiske hjælpepakker i forbindelse med coronakrisen, ligesom det heller ikke har medført afskedigelse af medarbejdere, understreger koncernen.

–  Det var virkelig en unik holdindsats, siger Johan Laurell, Country Retail Manager i Ikea, der peger på, at fremgangen i høj grad kan tilskrives medarbejdernes evne til at tilpasse sig kundernes ændrede behov, i takt med at livet i hjemmet blev vigtigere end nogensinde før.

På vej mod klimapositivitet

Det seneste forretningsår har ikke kun været defineret af coronaen og dertilhørende og omstilling. Der er også blevet sat yderligere ind på bæredygtighed og klimavenlige tiltag, og Ikeas ambition lyder stadig på at blive en klimapositiv virksomhed i 2030.

- I Ikea har vi for længst sat retningen for vores arbejde med at blive en klimapositiv, cirkulær forretning i 2030. I det seneste forretningsår introducerede vi for eksempel Plantebollen, som er den plantebaserede pendant til den ikoniske kødbolle, vi udfasede engangsplastik, indførte en grøn varemærkning til de mest bæredygtige produkter, introducerede Ikea Better Living App – og ikke mindst gjorde vi hjemmelevering i elbiler tilgængelig for vores kunder i Københavnsområdet, siger Johan Laurell.

Han lover samtidig, at fokusset på bæredygtighed ikke bare fortsætter, men intensiveres i 2021.

–  Vi mener, at vi i kraft af vores størrelse og udbredelse har et stort ansvar for at gå forrest i kampen mod klimaforandringerne, og frem mod 2030 vil det være vores vigtigste prioritering af rykke forretningen i en grønnere retning, pointerer Johan Laurell

Læs mere om: IKEA
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113